הובא בשולחן ערוך חלק יורה דעה סימן קט”ז סעיף קטן ה’: “לא יתן תבשיל ולא משקין תחת המיטה מפני רוח רעה ששורה עליהם”1, דין זה הוא על פי הגמרא במסכת פסחים: “אוכלין ומשקין תחת המיטה אפילו מחופין בכלי ברזל רוח רעה שורה עליהם”.
בפרטי הדין:
- דברי מאכל, אפ’ היו בכלי סגור תחת המיטה, נאסרו בגלל רוח רעה ששורה עליהם.
- אפשר להקל באוכלים שהיו תחת כר או מזרון וכן אוכלים שהיו בכיסו של אדם בשעת שינה2.
- אין להחמיר תחת כיסא ישיבה אפי’ שלפעמים ישינים על גביו3.
- תחת כסא במטוס4 ובעגלת תינוק5 אפשר להקל, והמחמיר בזה כיון שהדרך לישון ע”ג ג”כ תבוא עליו ברכה
- בגמ’ וכן בשו”ע לא מצינו חילוק בין אם ישן ע”ג המיטה בין אם לא ישן וכן בין יום לילה וכן לא נקבע שיעור זמן שהמאכל נאסר, לכן לכתחילה רצוי להזהר בכל צורה לא להניח אוכלין ומשקין תחת המיטה, בדיעבד יש מקילים בשנת צהרים וכן בלילה כשלא ישנו ע”ג המיטה שנת קבע5.
- מיטת קומותים דנו בזה הפוסקים וראוי לכתחילה לא ליתן תחתם אוכלים6.
- תרופות שהיו תחת המיטה יש להקל7.
- מי שברך על מאכל שהיה תחת המיטה, יטעם ממנו שלא תהיה ברכתו לבטלה, ולא ימשיך באכילתו8.
- בדיעבד אוכלים או משקים שהיו תחת המיטה בשנת לילה יש פוסקים שהתירו9
- יש שהתירו באדם זר שהניח אוכל של חבירו מתחת למיטה שלא יכול לאסור בשל חבירו10.
___________________________________________________
- ז”ל הרמב”ם ולא יתן תבשיל תחת המטה שאע”פ שהוא עוסק בסעודה שמא יפול בו דבר המזיק ואינו רואהו, כתב ע”ז בפרישה שלפי זה דווקא מגולה וכתב משום זה מקילין בזמן הזה, במקרים מסוימים ניתן לצרף טעם זה להקל בהתיעצות עם רב מורה הוראה,
- ע”פ דרכ”ת ליו”ד סקט”ז שו”ת שלמת חיים ב, ז ושו”ת שבט הקהתי ב,רמד.
- ע”פ דברי הפוסקים, עיין בס’ שמירת הגוף והנפש.
- במטוס הוסיף כף החיים הטעם כיון שאינו ע”ג קרקע.
- בשערים המצויינים בהלכה הוסיף הטעם להקל כיוון שאין רוח רעה שורה במי שלא הגיע לגיל מצוות.
- ע”פ דרכי תשובה ושו”ת אבני ישפה ושו”ת יביע אומר
- ע”פ קובץ מבית לוי להגר”ש וואזנר
- עיין בשו”ת שבט הקהתי והליכות שלמה
- קובץ מבית לוי (ט”ו הלכות ברכות)
- עיין פתחי תשובה בשו”ע שם שהביא המקילין בדיעבד ועיין הערה1.
- שו”ת רב פעלים ושו”ת שלמת חיים