מאחר שבשנה זו מתחיל חג שבועות במוצאי שבת, ישנן הלכות הנוגעות למעבר שבין השבת לחג.
הכנות לחג
דין איסור הכנה משבת ליום טוב שווה לדין איסור הכנה משבת לחול1:
- אין לסדר את הבית בשבת לצורך החג, וכן אין לערוך את השולחן עבור סעודת החג מבעוד יום. יחד עם זאת, אם מטרת הסדר היא כדי שהבית יהיה מסודר לצורך השבת ולא לצורך החג, אין איסור בדבר.2
- אין להדיח כלים לצורך סעודת החג מבעוד יום.3
- לכתחילה אין להוציא אוכל קפוא מהמקפיא בשבת לצורך החג במוצאי השבת. במקום הצורך, יכול להוציא אוכלים מהמקפיא בשבת בתנאי שיעשה זאת הרבה לפני כניסת החג, כדי שלא יהיה ניכר שהוציא לצורך החג. כמו כן לכתחילה לא יכניס בקבוקי שתיה למקרר עבור החג, אלא אם כן בכוונתו לשתות מהם גם בשבת.4
- אין איסור להחזיר אוכלים למקרר כיוון שזהו מקומם, וכן מותר להכניס למקרר אוכל שעלול להתקלקל, למרות שאין לו צורך בזה לשבת, אלא לצורך החג.5
- מי שישן בשבת על מנת שיהיה לו כח להיות ער בליל שבועות, לא יאמר בפיו שזו מטרת שנתו.6
- אין לעשות כל הכנה או מלאכה לפני אמירת “ברוך המבדיל בין קודש לקודש”.7
קידוש והבדלה
- שכח לומר ותודיענו בתפילת ערבית אינו חוזר.8
- סדר ההבדלה יקנה”ז: יין (ברכת הגפן) קידוש (“אשר בחר בנו..”) נר (בורא מאורי האש) הבדלה (המבדיל בין קודש לקודש) זמן (שהחיינו), אין הסדר מעכב ובלבד שאמר ברכת היין לפני קידוש היום.9
- אין מברך על הבשמים ביום טוב שחל במוצאי שבת.10
- אין מנהגנו לקרב נר לנר וכן אין מקרב ידיו לנר וכן לא יביט על ציפורני ידיו.11
- אין צריך להדליק נר מיוחד לברכת בורא מאורי האש ויכול לברך על נרות החג ברכת בורא מאורי האש. 12
- שכח להבדיל, יבדיל על כוס בהמשך הלילה ע”פ נוסח הבדלה שבקידוש, ויברך מאורי האש על הנר. אם נזכר רק ביום למחרת, יבדיל על כוס כשנזכר, ללא ברכת ברכת מאורי האש, נזכר לקראת צאת החג לא יבדיל, ויוצא ידי חובה בהבדלה שבמוצאי החג.13
- אם סיים בברכת ההבדלה מבדיל בין קודש לחול במקום המבדיל בין קודש לקודש, צריך לתקן תוך כדי דיבור באם לא תיקן תוך כדי דיבור חוזר ומבדיל (אם הסיח דעתו משתית יין יברך שוב ברכת היין ואם עדין לא הסיח דעתו משתיית יין לא יברך על היין)14
_________________________
- כך משמע ממספר מקומות בשו”ע דלקמן ועיין בדברי שו”ע אדמו”ר הזקן סימן תמד ס”ח ומשנה ברורה סימן תמד סקי”א
- שו”ע סימן שב ובדברי אדמו”ר הזקן שם סימן שב ס”י
- ע”פ שו”ע סימן תמד ודברי אדמו”ר הזקן סימן תמד ס”ח, וסימן שכג ס”ו,
- שמירת שבת כהלכתה פ”י סעיף י’, המיקל יש לו על מי לסמוך ע”פ משנה תרס”ז סק”ה עיין שו”ת שבט הקהתי ח”א סקנ”ח
- כנ”ל הערה 4 וע”פ הפוסקים
- ע”פ מגן אברהם בשם ספר חסידים הובא בשו”ע סימן רצ ובדברי אדמו”ר הזקן סימן רצ ס”ו, עיין פסקי תשובות סימן תמד סי”ב,
- עיין בפסקי תשובות סימן תקג הערה 1, שדן בזה ובחיוב תפילת ערבית קודם עשיית מלאכה ביו”ט שחל במוצאי שבת
- שו”ע סימן תצא ס”ב במשנה ברורה סק”ד
- שו”ע סימן תעג ובדברי אדמו”ר הזקן סימן תעג ס”ו
- כנ”ל הערה 9
- עפ”י מנהג חב”ד המובא בספר המנהגים (מנהג העולם לקרב הנרות זה לזה)
- עיין פסקי תשובות סימן תקיד סכ”ג, שדן בזה והביא מהציץ אליעזר, שכתב להדליק נר מיוחד לברכה, והפוסקים שאוסרים את זה.
- וכן מצינו בסימן תעג בשו”ע אדמו”ר הזקן ובמשנה ברורה סק”ה כדין מי ששכח הבדלה בכל מוצאי שבת
- עיין שמירת שבת כהלכתה ח”ב פס”ב סכ”א הערה מח* ע”פ שו”ת רבבות אפרים