כנהוג בליובאוויטש מכריזים “ויעקב הלך לדרכו” (בראשית,לב,ב) ונכנסים לעבודת החורף, ואז נפגשים עם פרשת “נח” – פרשת מי המבול. מי המבול מסמלים את הדברים המבלבלים, הן בענינים הגשמיים – דאגות הפרנסה – “תהום רבה”, והן בענינים הרוחניים – טרדות ודאגות בענינים של עסקנות ציבורית – “ארובות השמים”.
העצה להנצל מהדברים המבלבלים מובאת בתורת הבעש”ט – “בא… אל התיבה”(שם,ז,א) – להכנס לתיבות של תורה ותפילה (בלשון הקודש תיבה היא גם מעין, ארעז או ספינה – וגם מלה). כשיהודי משקיע את עצמו באותיות התורה והתפילה, זה מביא אותו לא להתפעל ולא להיות מושפע מה”מבול” של העולם. מוסיף הבעש”ט ומצטט, “צוהר תעשה לתיבה“,(שם,ו’,טז). לא מספיק שהיהודי יכנס אל אותיות התורה והתפילה, אלא הוא צריך לדאוג שהן יהיו מוארות, שהלימוד יהיה מתוך חיות ושמחה.
ישנו סיפור על יהודי שחי בימיו של רבי ישראל מרוזין זצ”ל (שיום היארצייט שלו הוא ג’ מרחשון), שהשתוקק לזכות לגילוי אליהו, ונזהר במשך ארבעים יום רצופים שלא לדבר דברים בטלים. כשהסתיימו ארבעים יום ואין קול ואין קשב, החליט לנסוע לצדיק מרוזין, שיבאר לו מה הסיבה שלא הועילו לו מעשיו לזכות לגילוי אליהו.
הצדיק מרוזין היה נוהג מנהג שררה ומלכות. אין כסף וזהב נחשב למאומה בחצר הצדיק ומעדנים היו שם לרוב. כשבא אותו יהודי לחצר הצדיק וראה שם את כל העושר והמותרות, תמה בליבו ואמר: וכי זוהי דרך צדיקים? וכי כך היא דרכה של תורה? לבסוף החליט שאין זה צדיק כלל, ואין כדאי לבוא אליו בשאלה על גילוי אליהו.
ובאותו יום, כשרצה היהודי לנסוע לדרכו בחזרה מרוזין, בלי לבקר את הצדיק, ראה את הצדיק מתכונן לנסוע לטייל. רתמו ארבעה סוסים אבירים למרכבה, והצדיק הלך לשבת במקומו שבמרכבה. אך קודם שישב, ניגש הצדיק אל אחד הסוסים והחליק בידו על גבו אחת ושתים ושלוש. לתימהונו של אותו יהודי לא היה גבול. לא יכול היה האיש להתאפק, ניגש אל הצדיק ושאלו:
- ילמדנו רבנו, איזו “עבודה” היא לצדיק ללטף את הסוס?
השיב לו הצדיק:
- סוס זה, להוי ידוע לך, כבר עברו ארבעים יום שלא דיבר דברים בטלים…
***
כל אחד מאיתנו צריך לעשות “צוהר לתיבה” – עבודה פנימית מלווה בחיות ושמחה.
על כל זה מוסיף הרבי, שלא מספיק שיהודי עצמו נכנס לתיבה, אלא עליו לדאוג שאשתו ובניו יכנסו לתיבה, דהיינו, להתמסר לחינוך וההדרכה של בני הבית, שגם הם יכנסו לאותיות התורה והתפילה ויאירו אותם.
והמטרה בסוף היא “צא מן התיבה“(שם,ח,טו) – להאיר את העולם ע”י הפצת תורה ויהדות.
***
כאן המקום לעורר ולבקש מכל אחד ואחת להצטרף למבצע “פעילי חב”ד”, שבמסגרתו עורכים ביקורי בית, ולהשתתף במבצעים הקדושים החל ממבצע תפילין. ובזכות זה נזכה לקיום היעוד “ומלאה הארץ דעה את ה’ כמים לים מכסים” ( ישעיה,יא,ט) ובקרוב ממש.