קיצור חלק מהלכות חנוכה
- זמן הדלקת נרות חנוכה למנהג חב”ד אחרי השקיעה(16:37)[1] ובין מנחה למעריב[2]. במידה וכבר הגיע זמן צאת הכוכבים (17:04) ועדיין לא הדליק הנרות, יש להתפלל מעריב ואח”כ להדליק.[3]
- מנהגינו שהנרות ידלקו לפחות 50 דקות.[4]
- בשעת הצורך ניתן להדליק נרות חנוכה מפלג המנחה (15:36) ולשים שמן בכמות המספיקה שידלק חצי שעה אחרי צאת הכוכבים[5]
- אסור ללמוד, וכן לאכול פת או מזונות יותר מכביצה, וכן להתעסק בשאר מלאכות, מחצי שעה[6] לפני זמן חיוב הדלקת נרות חנוכה.[7]
- אם מעמיד שומר שיזכיר לו שלא הדליק נרות חנוכה, יש להקל כל זמן שיגיע לביתו וימצא את בני ביתו נעורים בהדלקת הנרות,[8] וכן ניתן להקל בהפעלת תזכורת טלפונית וכיו”ב.[9]
- נהגו נשים שלא לעשות מלאכה בחצי שעה[10] שהנרות דולקים.[11]
- מנהגינו להקל במלאכות בישול אפיה וצרכי אכילה, ובמקום הצורך ניתן להקל גם בכיבוד ושטיפת הבית, ולהחמיר בכיבוס תפירה וכיו”ב.[12]
- מיקום הנחת החנוכיה בחלל הפתח בעובי המזוזה.[13]
- גובה להבות נרות החנוכיה צריך להיות בין ג’ טפחים (24 ס”מ) לי’ טפחים (80 ס”מ). [14]
- אין לכבות או להשתמש בנרות במשך חצי שעה של הדלקתם[15]
- לאחר חצי שעה מהדלקתם, לכתחילה אין לכבות, אלא אם כן התנה בפירוש שיכבה.[16] אין להשתמש באור הנרות כל זמן שהנרות דולקים.[17] ליוצאים ל”מבצעים” ברחבי העיר
- יש לשים לב כשמדליקים קודם השקיעה, שהנרות או כמות השמן יספיקו להדלקה לפחות חצי ישעה אחרי צאת הכוכבים.
- במידה וידוע לו שאין מספיק להדלקה של חצי שעה, או שיצטרך לכבות את הנרות תוך חצי שעה, יש להדליק בכל זאת הנרות, אולם ללא ברכה[18]
- הדליק נרות חנוכה על מנת ידלקו דולקים חצי שעה, במקום שמטרתו פירסומא ניסא כגון בית הכנסת או חנויות שהקהל יעזבו את המקום תוך זמן קצר, או שחושש לדליקה וכיו”ב, מותר לו לכבותם לפני תום חצי שעה.[19] אם מלכתחילה משער שיצטרך לכבותם, ידליק ללא ברכה.
- בחנויות שבעל החנות רוב שעות היום נמצא בחנות, וכן סועד בחנות במשך השנה, יכול להדליק נרות בברכה[20] בחנות, ומכל מקום ידליק נרות בביתו עבור בני הבית וכן בחנויות שרבים מצויים שם יכולים להדליק בברכה משום פרסום הנס.
- אם הפסיק בדיבור שלא מעניני ההדלקה בין הברכה להדלקה – יחזור ויברך[21]
- יש להזהר שלא לדבר מתחילת הברכה עד לסיום הדלקת כל הנרות, כיוון שיש דעות המצריכות לברך שוב כשדיבר בין הדלקת הנרות. למעשה במידה ודיבר – לא יברך.[22]
- הדליק נרות חנוכה ושכח לברך, לא יברך ברכת להדליק נר חנוכה, אלא רק “שעשה” ניסים ו”שהחיינו”.[23]
[1] הדעות בזה שו”ע סימן תרע”ב ס”א. הזמנים מתייחסים לחג החנוכה תשע”ח.
[2] ספר המנהגים עמ’ 70
[3] סימן תרע”ב שערי תשובה סק”א. עיין גם במשנה ברורה סק”א מצד תדיר ואינו תדיר תדיר קודם, וכן בערבית יש קריאת שמע דדאוריתא, וכל זה כשבדעתו להתפלל עכשיו מעריב, אבל ממתין למנין וכיו”ב, יכול להדליק ואח”כ להתפלל.
[4] ראה פרי מגדים תרע”ב א”א סק”ג, ספר המנהגים עמ’ 71 הדגש בעיקר כשמדליקים בשקיעה שאז כדי שישארו דולקים חצי שעה אחרי צאת הכוכבים צריך שמן ל50 דקות.
[5] שו”ע סימן תרע”ב ס”א.
[6] כמו שמצינו בבדיקת חמץ סימן תל”א ובקריאת מגילה סימן תרצ”ב.
[7] משנה ברורה סימן תרע”ב סק”י.
[8] ע”פ משנה ברורה סימן רל”ה סקי”ח ובאור הלכה סימן תל”א ד”ה ולא יאכל
[9] עיין בדברי האחרונים בזה ראה פסקי תשובות סימן רל”ה סק”ז
[10] עיין שו”ע סימן תר”ע ס”א הלשון שם בעוד שהנרות דולקות וכתב המשנה ברורה בזה סק”ד שהכוונה לחצי שעה של חיוב הדלקת הנרות ולא כל זמן שהנרות דולקות וכן כתתבו עוד הרבה אחרונים
[11] שו”ע סימן תר”ע ס”א.
[12] עיין פסקי תשובות סימן תר”ע סק”ב.
[13] לשון אדמו”ר הזקן בסידורו. ראה ספר המנהגים עמ’ 70. נראה שבמקום שאי אפשר להניח בפתח ממש, יש להניח בטפח הסמוך לחלל הפתח כבמזוזה.
[14] כן משמע משער הציון סקל”ג בשם הפרי מגדים.
[15] ע”פ שו”ע סימן תרע”ג ס”א.
[16] שו”ע סימן תרע”ב ס”ב עיין מגן אברהם סימן תרע”ז סק”י שחושש לכתחילה לדעות שבסתם אמרינן שהוקצה למצותו
[17] מג”א שם ע”פ הרש”ל כשמשתמש אין הרואה יודע האם תוך זמנו הוא או לא.
[18] ראה באור הלכה סימן תרע”ב ד”ה כזה השיעור בשם הפרי מגדים.
[19] ראה שו”ת שבט הלוי ח”ח סימן קנ”ו ופסקי תשובות סימן תרע”א סקי”ב
[20] ראה באריכות בשו”ע סימן תרע”ז, שמקום האכילה חשיב כקביעות האדם בהדלקת נרות חנוכה.
[21] ע”פ מגן אברהם סימן תרע”ו ומשנה ברורה סימן תרע”ב סק”ו.
[22] עיין בדיון הפוסקים בזה המובא בפסקי תשובות סימן תרע”ב סק”ו.
[23] סימן תרע”ו משנ”ב סק”ד בשם רע”א.