כביסה
- חז”ל חששו שמא לא יכבס אדם את בגדיו לפני החג, בהסתמכו על כך שיעשה זאת בחול-המועד בהיותו פנוי, ונמצא שייכנס ליום טוב כשבגדיו מלוכלכים. לפיכך אסרו לכבס בחול-המועד.
- האיסור חל על כיבוס בין ביד ובין במכונה, בין ע”י יהודי ובין ע”י גוי שמכבס עבור יהודי ואף יש להחמיר על השריה במים, או שימוש בחומרי ניקוי לצורך ניקוי הבגד.
- בגד מלוכלך שאם לא יכבסו אותו עלול להנזק – מותר לכבסו ועדיף לשרותו או לשטוף במים
- בגד שהתלכלך בחג או נכתם ואין בגד אחר מתאים לחג, מותר לנקותו בחול המועד באמצעות מים או חומר ניקוי במקום שצריך.
- מתירים לכבס בגדי ילדים קטנים, המתלכלכים בתדירות גבוהה. מותר לכבס מספר בגדים, כשיודע שכנראה יצטרך בגדים אלו להמשך המועד, אבל בגדים שאינם לצורך המועד אין לכבס.
- הנוסע מביתו להתארח אצל אחרים בחול-המועד, ייקח עמו כמות שרגילים לקחת בדרך-כלל עבור ילדיו, ואינו חייב לקחת את כל המלאי. ואם יצטרך – מותר לכבס.
- במקרה שנאנס ולא הספיק לכבס בגדים בערב החג, יתייעץ עם רב מורה הוראה, האם ניתן להקל
גיהוץ
- לכתחילה צריך להכין בגדים לפני החג, שלא יצטרכו לעשות בהם מלאכה בחג.
- במידה ולא הספיק, או שכח, מותר לגהץ בגדים ע”מ לישר קמטים בחול המועד, דהיינו גיהוץ רגיל שאינו מעשה אומן, וכן אין ליצור קמטים מיוחדים בבגד.
כתיבה
- כתיבה של אומן אסורה בחול המועד, דהיינו כתב אותיות מרובעות או כתיבה עם עיצוב מיוחד, כגון ע”י עיצוב גרפיקאי.
- כתיבה רגילה, שאין בה אומנות מיוחדת, מותרת לצורך המועד, או לצורך רבים, או לצורך מצוה, ועפ”ז מותרת כתיבת שיקים ונהגו רבים לשנות קצת בכתיבה
- כתיבה של חשבונות כגון רשימת קניות והוצאות, מספר טלפון, שאם לא יכתוב ישכח – מותר, שנחשב כדבר האבד שמא ישכח
- כתיבה ע”י מחשב מותרת, כשיכול עדיף להדר ולהמנע
- הדפסה במדפסת אסורה, אלא אם כן לצורך החג עבור רבים, או שזה בגדר דבר האבד. לכן יש להמנע מלהדפיס תדפיסי בנק וכיו”ב. לעומת זאת, הדפסת חשבוניות מותרת, כיון שנחשבת כדבר האבד
הערה: בדיני כתיבה יש עוד ריבוי פרטים, אולם מפאת קוצר היריעה כתבנו רק חלק מהדינים