“לשכת הלכה למעשה” של קהילת חב”ד ברחובות את בסדרה חדשה של סרטונים על הלכות חג הפסח בסרטון חדש על מכירת חמץ מסדרת סרטוני “מבזקי הלכה“. הגה”ח הרב מנחם מענדל גלוכובסקי שליט”א, רב קהילת חב”ד ברחובות וחבר בי”ד רבני חב”ד, מתמצת את עיקרי הדינים בנושא בליווי אמצעי המחשה. להלן עיקרי הדברים בתוספת מראי מקומות:
מכירת חמץ
- לכתחילה רצוי שהאדם בעצמו יחתום על כתב ההרשאה למינוי הרב לשליח למכירת החמץ. ניתן לחתום ע”י שליח שהוא מעל לגיל בר מצוה.
- בדיעבד ניתן לבצע את המכירה גם באמצעות שליח קטן או ע”י הטלפון וכיו”ב.[1]
- כמו כן בדיעבד ניתן למכור את החמץ של אדם גם ללא ידיעתו ולסמוך על כך שמזכים אותו להימנע מאיסור חמץ בפסח, וזכין לאדם גם ללא ידיעתו[2].
- כשמוכרים עבור אדם אחר אין לחשוש אולי גם הוא מכר חמץ ובכך יוצא שהחמץ נמכר מספר פעמים, אין בעיה הלכתית אם אדם מכר חמץ ע”י כמה רבנים, כי אחת מהמכירות תחול ושאר המכירות יתבטלו.[3]
- גם במצבים שבהם רחמנא ליצלן חושש שהאדם ישתמש במהלך הפסח בחמץ שמכרנו עבורו לגוי, אין להימנע מלמכור עבורו את החמץ, כיוון שבכך מצילים אותו מאיסור חמץ עד שעת השימוש וגם לאחר השימוש נחשב שגזל את הגוי ועדיין לא עברה בעלות כל החמץ אליו ואינו עובר על איסור חמץ בפסח.[4]
- אם במהלך החג הוא או אדם מטעמו ישתמשו בביתו, עליו לבדוק חמץ או ע”י שליח בביתו בליל בדיקת חמץ עם ברכה. במידה ועוזב את ביתו לפני כן, עליו לבדוק את החמץ בלילה האחרון ללא ברכה.[5]
- אם מוכר את כל ביתו לגוי בפסח, אין לו צורך בבדיקת חמץ בליל הבדיקה, למרות שנמצא בביתו בליל הבדיקה ורק למחרת עוזב את הבית[6]
- כדי לקיים את תקנת חכמים בבדיקת חמץ, רצוי שינקה אחד מחדרי ביתו ולא ימכרנו לגוי ושם יבצע בדיקת חמץ.
[1] עיין פסקי תשובות סימן תמ”ח סקי”ז סקי”ט
[2] על פי שו”ע סימן תמ”ג בפקדון של חמץ שברשותו
[3] עיין בהרחבה בפסקי תשובות סימן תמ”ח סק”ו על פי שו”ת מנחת יצחק ח”ו סי’ ל”ח ועוד אחרונים
[4] שו”ת דברי חיים ח”ב סי’ מ”ו ואגרות משה ח”א סי’ קמ”ט וח”ב סי’צ”א
[5] עיין שו”ע סימן תל”ו ובדברי אדמו”ר הזקן שם
[6] על פי שו”ת צ”צ או”ח סי’ מ”ז